Moje články

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Jablko se valí od stromu

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Carnuntum (dnešní Rakousko), 172 našeho letopočtu

    Drabble: 

    "Jak se má malý Germanicus?" zeptal se Marcus Aurelius svého doktora Galéna.
    "Prospívá dobře, pane, ale knihám moc nedá."
    Císař se shovívavě usmál. Jeho syn zrovna ve zbroji a plášti ze lví kůže pobíjel mečem neviditelné nepřátele.
    Commodus si otce nevšiml, dokud neucítil jeho ruku na rameni.
    "Vypadá to, že se z tebe bude velký bojovník, chlapče."
    "Jednou budu jako Herkules!" odpověděl hoch nadšeně a zaťal svaly, taky neviditelné.
    "To víš, že ano, ale nezapomeň na studia, na filozofii a vědy."
    "Ano, otče, ale je tu bitva, kterou musím svést," Odpověděl a odběhl k lesu, mávaje utrženou hlavou plyšového pštrosa.

    Závěrečná poznámka: 

    Přezdívku Germanicus získal Commodus ještě jako dítě, když v jedenácti letech doprovázel svého otce na vojenských tažení na území dnešního Rakouska, Slovenska a Maďarska.
    Jeho otec, Marcus Aurelius, je poslední z řady tzv. adoptivních císařů, těchto pět mužů si před smrtí vždy dokázalo vybrat ze svého okolí perspektivního nástupce, označit jej za svého adoptivního syna a hladce mu předat vládu.
    Marcus Aurelius tuto tradici ukončil a nástupcem jmenoval svého biologického syna Commoda, který byl úplný magor. Commodus byl posedlý kultem své osobnosti (mj. přejmenoval Řím, aby se jmenoval po něm), vystupoval v Koloseu převlečený za Herkula, kde každé ráno "lovil" desítky zvířat, často právě pštrosy.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Ostře odposlouchané vlaky

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Nacisty okupovaná Belgie

    Drabble: 

    Podpatky naleštěných holínek cvakaly po nástupišti.
    Mladý desátník v polní šedi bystrým okem vděčným za to, že není na východní frontě, sledoval téměř liduprázdné nádraží.
    Jediným dalším člověkem tu byla Lies, babka, která trávila své dny tím, že vysedávala na peronu a pletla.
    Ještě před pár týdny se ji snažil vyhánět, ale vždy se vrátila. Od belgických četníků zjistil, že během předchozí války z tohoto nádraží navždy odjel její manžel a Lies se zbláznila a je neškodná.
    Když kolem ní prošel, nehnula brvou, koukala do blba a pořád pletla.
    Popletená bába, uchechtl se voják pro sebe.
    Pak začaly vlaky vykolejovat.

    Závěrečná poznámka: 

    Během obou světových válek se pletení využívalo ke kódování zpráv, střídání stehů hladce - obrace totiž funguje úplně stejně, jako tečky a čárky.
    Mimochodem znalosti pletaček se daly dobře využít i k práci s děrnými štítky na stejném binárním principu.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    A padej!

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Plzeň, 31. května 1953

    Drabble: 

    Revoluce!
    Slovo, které měl posledních pět let na rtech snad každý, kdo mluvil dost nahlas, ale dnes Josef poprvé revoluci cítil. Cítil všechnu vášeň vzešlou z hněvu, dlouhodobé bezmoci a rozdmýchanou pocitem, že se něco děje a že lidé kolem jsou toho součástí.
    Kolem sebe viděl lidi, co se ještě včera oslovovali soudruhu. Jakmile bude místo, jednu jim vrazí.
    Vplul spolu s masou proletářů do budovy úřadu ověšené hesly, kterým nikdo nevěří..
    Podrážka dělnické třídy otevřela dveře a Josefovi se v rukou ocitla busta Gottwalda.
    "Škoda, že to není Zápotocký, líp by se držel," pomyslel si a rozbil prezidentem okno.

    Závěrečná poznámka: 

    Plzeňské masové protesty z konce února 1953 vyvolala rozhlasová zpráva o měnové reformě, jež připravila většinu obyvatel Československa o většinu jejich bankovních úspor.
    Během tzv. Plzeňského povstání protestující (často dělníci) napadali budovy spojené s KSČ a likvidovali symboly spojené s touto stranou.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Jeden je někdy víc

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Předměstí Říma, noc na 28. října 312

    Drabble: 

    Tetraracha Konstantin chodil ve svém stanu tam a zpátky jako naježený lev v kleci. Ne, raději vlk, jsme přeci Římané.
    Za svou nespavost nevinil zvuky vojenského tábora, ale nervozitu.
    Síla obou vojsk byla vyrovnána, oběti bohům provedeny, věštecká znamení příznivá.
    Ale Maxentius na druhé straně řeky si bezpochyby myslí totéž.
    Konstantin ztěžka dosedl na polní lůžko. Ať zítřek dopadne jakkoli, Tibera zrudne římskou krví.
    Obrátil oči k nebi a vtom uzřel.
    Světlo svíček dopadlo na stanový dílec zvláštním způsobem a stín vystavených zbraní vytvořil obraz prolnutých řeckých písmen Ch a R.
    V uších mu zazněl hlas. "V tomto znamení zvítězíš."

    Závěrečná poznámka: 

    O den později svede císař Konstantin u Milvijského mostu bitvu se svým soupeřem Maxentiem, jenž v boji zemře.
    Podle legend Konstantinovi v boji pomohlo, že nechal svým vojákům na štíty nakreslit písmena Chí Ró, tedy první dvě písmena slova Christos. Konstantin na začátku své vlády potvrdil toleranci křesťanství v Římě a později se sám nechal pokřtít.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Poslední směna

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Londýn, červen 1954

    Drabble: 

    Ze slušnosti a zvyku zazvonila, ale věděla, že zbytečně. Dnes jí opět nikdo neotevře.
    Odemkla si a na prahu se pokřižovala. To už tu dělat přestala, ale podruhé si v domě pana Turinga připadala cizí.
    V domě byl nepořádek, policisté si snad ani neočistili boty. Bude mít dnes víc práce než jindy.
    Když o své poslední návštěvě tady bavila s farářem, připomněl jí, že pan Turing byl hříšník, ona ho ale znala jako milého pána a do jeho osobního života nikomu nic nebylo.
    Když z nočního stolku zvedala ilustrovanou pohádku o Sněhurce, měla v očích slzy, ale nebylo to prachem.

    Závěrečná poznámka: 

    Anglický matematik, kryptoanalytik, počítačový teoretik a oběť stejného zákona jako Oscar Wilde, Alan Turing, zemřel 7. června 1954 ve věku jednačtyřiceti let na otravu kyanidem. Tehdejší vyšetřování došlo k závěru, že Turing spáchal sebevraždu, pravděpodobně kousnutím do otráveného jablka.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Zrnko k zrnku sedá

    Fandom: 
    Drabble: 

    Odkaz na fotoromán
    Fakt doufám, že bude fungovat.
    Děkuji Filianě za pomoc, rady a modeling.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Několik ran a řezů

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    1. září 1933

    Varování: 

    Vražda, hanobení mrtvoly

    Drabble: 

    Otřel si čelo do rukávu. Bylo dokonáno, ale jeho práce vlastně teprve začala.
    Vyšel z koupelny a opatrně otevřel dveře na chodbu. Tma.
    Stejně si vyhrnul rukávy, aby krev nebyla vidět, a sešel do sklepa pro nářadí.
    Když bylo opravdu po všem, koupelnová rohož byla nacucaná krví. Čvachtala. Bude ji muset spálit.
    Otevřel kufr a vložil do něj jednu nohu. Nešla mu ohnout, nařízl ji tedy v kolenou. Druhou řízl rovnou. Položil do kufru hlavu. Druhý kufr naplnil snadno, vešla se.
    Pečlivě se vykoupal a naložil svou zásilku na vozík.
    Vyrazil noční Prahou směrem k nádraží. Pojede domů, na Slovensko.

    Závěrečná poznámka: 

    Vražda Otýlie Vranské je asi nejznámější nevyřešená vražda české historie. Tělo této slovenské prostitutky bylo rozděleno tak, jak je popsáno v drabblu, a ve dvou kufrech posláno ve vlacích do Bratislavi a do Jasině v Podkarpatské Rusi (dnešní Ukrajina, tehdy součást Československa), kde byly oba kufry nalezeny.
    Přestože nebyl vrah nikdy odsouzen, převažuje názor, že byl vrahem rotmistr Josef Pěkný, jeden z Otýliiných zákazníků.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Nepřítel nad vaše síly

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Fandom Historie zase jednou s rezervou.
    Thassos, páté století před naším letopočtem

    Drabble: 

    Psi štěkali na muže opilecky vrávorajícího ulicí. Občas zpíval, občas fňukal, občas se hádal. Sám se sebou nebo se svými démony.
    Nakonec dovrávoral k soše tyčící se nad liduprázdnou, měsícem ozářenou agorou.
    "Theagenés, veliký silák Theagenés!" Opilost změnila posměšný tón jeho hlasu na trapný kvil.
    "Já se narodit mezi eupatridy, taky bych mohl cvičit. Ale já musel makat, ne v gymnasiu, v dílně! Těmahle rukama. Rukama člověka, ne vraha."
    Opilec zahodil džbán od vína a předvedl několik pěstních úderů k bronzu.
    "Takhle bych tě rozbil, frajírku!"
    Udeřil do sochy.
    Bolestivý vjem dorazil do mozku současně se zvukem kácícího se bronzu.

    Závěrečná poznámka: 

    Proč už zas píšu o zamindrákovaných Řecích?
    Theagenés z Thasu byl nejslavnější antický boxer, údajně měl vyhrár na 1400 utkání, z nichž velmi mnoho svých soupeřů usmrtil.
    Ve své rodné polis byl velmi oblíbený, postavila mu sochu, jež podle pověsti spadla na žárlivého boxera. Socha měla být odsouzena a svržena do moře. To přineslo městu katastrofální sucho. Až delfská věštba situaci vyřešila, bylo nutné sochu vrátit na místo.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    V cizích botách

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Berlín, dvacátá léta dvacátého století

    Drabble: 

    "Máme to?" zeptala se novinářka fotografa.
    Muž za aparátem přikývl. V čočce objektivu se odrážel pohodlný světlý byt se žlutými tapetami a lehkými závěsy. U kovového stolku seděla elegantní štíhlá žena s tmavými vlasy a výraznými rysy. Bude to dobrá fotografie pro rozhovor.
    "Děkujeme, že jste si udělala čas, jasnosti."
    "Jsem zvyklá na oslovení milosti," odpověděla velkokněžna s hezkým úsměvem, ale pevností v hlase.
    "Omlouvám se," řekla novinářka tiše a začala rozhovor. "Jsme časopis o módě a kultuře, nechci se vás ptát na všechny ty strašné věci, které jste zažila. Что вы думаете о немецкой моде?"
    "Rozhovor skončil."
    "Asi ano."

    Závěrečná poznámka: 

    Vloženou ruskou větu (Co si myslíte o německé módě?) počítám jako šest slov.

    Žena, se kterou byl skoro veden rozhovor, je Anna Anderson, původním jménem Franziska Schanzkowska, nejznámější z žen, které o sobě tvrdily, že jsou Anastázie, dcera posledního ruského cara Mikuláše II., jehož rodinu povraždili bolševici.
    Anna se stala takovou céčkovou celebritou, k jejímu odhalení jako lhářky nebo šílence přispělo to, že neuměla rusky.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Příležitost pro malé lidi

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Athény, starověk

    Drabble: 

    Eteokles svíral kameninový střep, až cítil, jak se mu ostré hrany zařezávají do dlaní. Ale ta bolest byla dobrá, bránila mu, aby řval radostí.
    Myslel sis, Orsifante, že jsi něco víc, dával jsi najevo, o kolik víc pracuješ, o kolik víc tvoje stromy rodí, o kolik slušnější jsou tví synové. Ze svých zisků jsi jako archón nechal postavit loď. Jsi tak skvělý...
    Když jsem chtěl koupit tvůj sad za zděděné peníze, chtěl jsi tak přemrštěnou cenu, že bylo jasné, jasné, že mě chceš ponížit.
    Ale nás ponížených, méně šťastných, je hodně. A zúčtování se blíží.
    Eteokles vyryl do ostrakonu O.

    Závěrečná poznámka: 

    Psáno ve frontě na Eiffelovku.
    Ostrakizace byla starověká řecká tradice, ve které se periodicky vyhlašovalo referendum o tom, který z občanů je nebezpečím pro polis. Kdo hlasování "vyhrál" musel na deset let město opustit. Byla to příležitost jednak pro demokracii, jednak pro pomstu a závist.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Nejurozenější poutnice

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Betlém, dvacátá léta 4. století našeho letopočtu

    Drabble: 

    Po celou cestu lodí a na koni se Helena modlila, modlila se, protože věřila, že to bude z nejdůležitějších cest jejího života a taky se modlila, protože věřila.
    K cíli cesty ji vedlo srdce tak, jako staré mudrce vedla hvězda. Očekávala město, které možná bude provinční, ale bude chápat čest, jíž se mu dostalo. Vždyť se tu narodil Spasitel.
    A co viděla? Prach, špínu, rozpadající se domy a nepořádek v ulicích. A na místě narození Páně chrám orientálního božstva. Urážka a hanba.
    "Tohle musí dolů," řekla si Helena nahlas.
    "Nechcete koupit pravý kříž, paní? Nebo aspoň hřeby? Nabízím množstevní slevu."

    Závěrečná poznámka: 

    Svatá Helena byla matka císaře Konstantina, která se stejně jako její syn) narodila jako pohanka, ale nakonec se stala světicí pro několik církví.
    V době, kdy se drabble odehrává, podnikla cestu po Svaté zemi, navštívila místa spojená s evangelii a rozhodla se, že se na oněch místech postaví křesťanské chrámy, třeba bazilika Narození Páně, která stojí dodnes (po přestavbách) na místě, kde císař Hadrián postavil chrám Adonise.
    Podle legend měla do Evropy přinést spoustu relikvií.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Vařit může každý

    Fandom: 
    Drabble: 

    Drxnd složil hlavu do fialových dlaní. Tohle asi bude nad jeho síly.
    Vyšleháme sníh ze šesti bílků.
    Jako doktorand experimentální terraarcheologie měl přehled. Po mnoha neúspěších rozluštil vztah mezi označeními pro krystalický vápenec a polysémním výrazem označujícím výsledek dětské hry, zbabělou osobu a moučník.
    Po konzultaci pochopil, od jakého živočicha Terráni nejčastěji brali vejce.
    Ale jak se, do průduchu (i tady měl mezery), z albumenu dominantního terránského ptačího druhu vymlátí krystalický led? Že by to souviselo s krystalicitou vápence, tzv. mramoru?
    Odešel k baru. Dá si pauzu a třeba přijde na to, co Terráni měli s těmi ocasy kuřích samců.

    Závěrečná poznámka: 

    Tohleto nezaznamenávání každodenních, všem známých informací je hrozná pohroma. Starověcí Římani nezapsali svůj recept na podvodní beton, protože ho přece každý stavitel znal.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Amazonka od Berounky

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Praha, červen 1848

    Drabble: 

    Byl velmi horký červnový den. Jako obvykle za to horko mohlo slunce, ale svou roli v něm hrály i hořící pražské mlýny a střely létající vzduchem.
    Čtyři studenti se krčili za okrajem barikády v srdci Starého Města.
    Jeden z nich vystrčil hlavu, aby vypálil na oblehatele.
    Jeho krev na dlažbě byla slovansky rudá.
    "Je po nás!"
    "Musíme zavolat pomoc!"
    Barikáda se otřásla dopadem dělové koule. Dlažební kameny se sesypaly.
    Na zbylé studenty dopadl stín.
    Stála před nimi žena ideálně oblečená, neznámá, krásná, vydatně ozbrojená.
    "Tohle není místo pro ženskou!"
    "Je to pražská tradice," odsekla a přesnou střelou zbavila dělostřelce života.

    Závěrečná poznámka: 

    Už přímí svědkové událostí tzv. pražských svatodušních bouří (potlačování povstání dělostřelectvem Alfreda Windischgrätze) v červnu 1848 hovořili o tom, že na jedné ze staroměstských barikád měla srdnatě bojovat a přesně střílet neznámá tmavovlasá žena.
    Její mýtus se následně rozrostl pod vlivem podobných postav v zahraničí (ke čtení doporučuji esej Sen o Amazonce ze Znamení zrodu).
    Nikdy se nezjistilo o koho šlo, ale jedna z nejběžnějších teorií praví, že se jednalo o mladou ženu z Berouna. Její kurzivou psaný popis jsem si půjčil od F. L. Čelakovského.
    Sama dívka v drabblu naráží na podobnou ženskou postavu, která měla roku 1420 házet z Vítkova kameny na Zikmundova vojska.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Starý lišák

    Varování: 

    NEJEN Jedna postava je proti své vůli zdrogovaná, ale zcela bez sexuálního nebo násilného účelu.

    Drabble: 

    Oči zchytralého Odysea, z Láerta vladyky jasného nereagovaly na podněty. Kirké do něj zamyšleně šťouchla nohou.
    Tohle si možná nezasloužil. Lahvička místo moudrosti přinesla Odyseovi další trip do podsvětí.
    Přes víčka se mu teď promítá celá válka, rychlonohý Achilles, padlý silák Ajás, Odyseův stařičký otec, obětní krávy i moudrý věštec Teiresiés, jenž mu snad konečně poradil. Ale taky dost bolesti a hrůz.
    "Neměla bych tě v tom nechat..." Kirké do vypila druhou lahvičku a ulehla do stínu stromu.
    Když uslyšel její pravidelné oddechování, Odyseus otevřel oko, pak druhé, nakonec vstal a vzal si její hůlku.
    "Uvidíme, jak budeš vyjednávat teď."

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Kotva jako symbol

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Pro K.

    Varování: 

    Je to smutné. Fakt.

    Drabble: 

    Vím toho o Tobě vlastně málo a většinu jsem se dozvěděl dnes. Od začátku byl osud proti Tobě, klasická literatura by to nazvala rodovým prokletím. Tvoje máma se oběsila a pronásledovaly Tě deprese.
    Ale i s nimi ses držela naděje a optimismu jako kotvy, stala ses lékařkou a po svatbě jsi byla Šťastná.
    Takovou jsem Tě jako malý znal, takhle o Tobě dnes u večeře mluvila moje máma. Ukazovala whatsappové fotky, které jste si posílaly, a vyprávěla o tom, co jste spolu na škole zažily.
    Hlas se jí několikrát zlomil, protože když se s Tebou dnes rozloučila, bylo to pozdě.

    Závěrečná poznámka: 

    V drabblech se téměř vždy držím historie nebo mytologie, ale z tohohle jsem se musel vypsat.
    Jméno jsem změnil.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Mít na růžích ustláno

    Úvodní poznámka: 

    Řím, někdy mezi lety 218 a 222. Nebo taky nikdy

    Drabble: 

    Horká těla tanečnic ochlazoval vánek, rozpálené hodovníky zmrzlina.
    "Co víc bychom si mohli přát?" položil Aulus Manlius Bacchus řečnickou otázku svým spoluhodovníkům.
    Vskutku, coby?
    Víno proudilo, mezi překrásně barevnými zdmi se nesl slaný pach gara a nízké stoly se skoro až k zemi prohýbaly pod exotickým ovocem, plameňáčími jazýčky, nadívanými plchy a jehněčími mozečky. Nebylo to jídlo pro hladové, ale nikdo v sále nikdy nehladověl.
    "Ať žije Heliogabalus a jeho bůh!" pronesl Manlius přípitek směrem ke sluncem ozářené hlavě císaře.
    "Co víc vám jen dát?" odpověděl mladý císař. "Co dát těm, kdo žili na růžích?"
    Ze stropu spadly první plátky.

    Závěrečná poznámka: 

    Lawrence Alma Tadema: Heliogabalovy růže

    Drabble pojednává o nejznámější epizodě ze života římského císaře Heliogabala, kdy tento císař zasypal své hosty takovou hromadou růžových plátků, že se někteří udusili.
    Heliogabalus byl jedním z těch císařů, kteří mají u dějepisců špatnou povést, kterou způsobuje hned několik faktorů.
    První je jeho orientální původ, Heliogabalus pocházel ze Sýrie a Římané měli obecně k lidem z východu negativní postoj a připisovali jim všeobecnou morální špatnost. Kolovaly tak fámy o Heliogabalově homosexualitě, sexuální promiskuitě (měl se prý i jako císař věnovat prostituci) a obecné změkčilosti.
    Druhý důvod byl ten, že Heliogabalus obecně do římské společnosti nezapadal. Než se stal císařem, sloužil jako kněz syrského boha Elogabala, jehož jméno bylo pořečtěno na Heliogabalus a následně kvůli tomu byl Elogabal proměněn na božstvo sluneční. Ani jako císař se Heliogabus svého boha nevzdal, chtěl ho prohlásit za nejvyšší římské božstvo místo Jova a sám místo tógy nosil kněžský oděv.
    Třetí a zásadní důvod je ten, že Heliogabalus vládl začátkem třetího století, kdy císaři neměli dlouhé trvání. Jeho předchůdce byl zavražděn (po tom, co svrhl a nechal zabít svého předchůdce) a svržení a smrt čekaly i samotného Heliogabala.
    Čtvrtý a poslední důvod je ten, že v době jmenování císařem bylo Heliogabalovi čtrnáct. V době smrti mu bylo osmnáct.

    Zmíněné garum je nejoblíbenější římský kondiment, jenž byl založen na fermentovaných rybách.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Otázka rozměrů

    Úvodní poznámka: 

    Milán, 1490

    Drabble: 

    Množina bodů stejně vzdálených od středu. Tehdy i teď.
    Kružítko zašumělo po papíře.
    Spojnice mezi matkou a dítětem. Tehdy i teď.
    Pero do středu kružnice zručně nakreslilo pupek.
    Geometrický tvar krásný ve své jednoduchosti a pravidelnosti.
    Čtyři čáry se uzavřely ve čtverec.
    Ruce, nástroj práce, násilí i lásky. Tehdy i teď.
    Špičky prstů se dotkly kružnice i čtverce.
    Svaly, aby tělo bylo vzpřímené, jak Bůh zamýšlel.
    Leonardo odložil pero a protáhl se.
    Vzrůstem malí Římané ovládli Evropu a stali se velkými. My je chceme je napodobit, ač nedosahujeme jejich nohou, které se stejně jako ty naše dotýkají kružnice i čtverce.

    Závěrečná poznámka: 
  • Obrázek uživatele Šmelda

    Nová krev

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Palác Topkapi, začátek dvacátých let šestnáctého století

    Varování: 

    Turecká telenovela

    Drabble: 

    Štíhlý prst nedopatřením sklouzl na špatnou strunu a kanonaki zaznělo velice falešně.
    Navíc bylo vedro.
    "Nesahej na to, když neumíš hrát, krávo!" štěkla Máhidevrán, matka prince.
    Dívka stáhla nešikovné ruce z nástroje, uctivě se uklonila a pokorně vypadla.
    "První manželka" se opřela v sametovém křesle, přiložila si orosený pohár na čelo a vydechla.
    Zurčení fontány uspávalo.
    "Paní?" ozval se eunuch, který se paradoxně snažil probudit, aniž by probudil hněv.
    Máhidevrán otevřela oči.
    "Valide sultan vás volá, přijely nové ženy."
    Máhidevrán vyskočila ze sametu..
    "Co jsou zač?" zeptala se, urovnávajíc si šaty.
    "Odněkud ze severu, jakési Polsko."
    "To zase budou nicky...

    Závěrečná poznámka: 

    Harém osmanských sultánů je instituce takřka legendární. Jeho starobylost, cizost a hlavně utajenost cizím očím vyvolávala v nejrůznějších Evropanech mylné představy vycházející z orientalistických stereotypů.
    Množství žen ve vágně sexualizovaném prostředí se navíc stalo častým tématem malířů, protože lascivita těchto výjevů se stejně jako v případě historických námětů dala "odůvodnit" poučností historických nebo exotických scén.

    Ve skutečnosti měl harém povahu spíš důkladně vedeného úřadu, kde se rozhodovalo o budoucnosti vládnoucí dynastie. Z toho důvodu zde panovala jasná hierarchie. Nejvýše stála matka sultána, valide sultan, následovaná matkou sultánova prvorozeného syna.
    Občas se ale tato hierarchie zamíchala, nejznámější z žen, které se prosadily navzdory pevnému pořadí byla žena nazývaná Roxolana (přibližně Rusínka, protože pocházela Rohatynu v Haliči v dnešní Ukrajině), ta si dokázala tehdejšího sultána Sulejmana I. omotat kolem prstu svou krásou a zřejmě i inteligencí a vzdělaností, zahájila tak období tzv. sultanátu žen, kdy měly obyvatelky harému nejmocnější vliv na politiku.
    Roxolana získala přezdívku Hürrem (Radostiplná) brzy vytlačila bývalou favoritku Máhidevrán a za Sulejmana se dokonce provdala jako vůbec první žena z harému.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Co si počít?

    Fandom: 
    Drabble: 

    Před Caesarem se doširoka rozléhala prosluněná italská krajina. Potůček zurčel. Byl by to krásný den, kdyby za jeho zády nečekaly legie.
    Legie naštěstí čekaly na jeho rozkaz.
    Naneštěstí nevěděl, jaký rozkaz vydat.
    Jeho kůň netrpělivě zafrkal.
    "No jo, no jo," odsekl mu bezmyšlenkovitě Caesar a poplácal hřebce po šíji.
    Jeho hlavy se toulaly u Kroisa, kterému orákulum povědělo, že jestli překročí řeku, zničí velkou říši. A byla to ta jeho.
    "Chce ale Caesar, zničit velkou říši?" zeptal se sám sebe. Nahlas.
    "Jestli nevíš, tak si hoď mincí," poradil mu šeptem pobočník.
    "Nebo kostkou," zamumlal Caesar a pobídl koně přes Rubikon.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Muž ve výkonu trestu

    Drabble: 

    (ZEUS se drží rukama za hlavu, v očích má slzy, několikrát se zhluboka nadechne.)
    Zeus: Doufám, pánové, že budete diskrétní.
    (Ticho)
    Zeus: Já vím, že jsem zlobil, já vím, že jsem Héru podvedl víckrát, než jsem ji nepodvedl, ale ta bolest se nedá vydržet, musíte mi pomoci.
    (APOLLÓN se podívá na dva bohy vedle sebe, ti pokrčí rameny.
    ZEUS zavře oči, jakoby studem.)
    Zeus: Věc se má tak, pánové, že jsem těhotný.
    ( APOLLÓN vybuchne smíchy.
    Zeus zvedá ruce v obranném gestu.
    )
    Zeus: Já vím, je to směšné, ale je to tak.
    (Ticho)
    Zeus: Ano, zasloužím si to. Pomůžete mi prosím?

    Závěrečná poznámka: 

    Drabble zachycuje Dia v jedné z jeho nejhorších chvil, v době, kdy otěhotněl po té, co snědl její matku Métis, bohyni rozumu. Métis snědl, protože se bál, že by ho jejich společné dítě svrhlo, tak nevymyslel lepší způsob, jak se jí zbavit
    No a výsledkem z toho všeho byla bohyně Athéna, která se z Diovy hlavy narodila poté, co hlavu nejvyššího boha rozťali ostatní bohové sekerou, aby mu ulevili od bolesti.

    Mě samotného teď bolí hlava jako střep, tak doufám, že drabble má hlavu a patu.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Přivítání

    Drabble: 

    Eurykleia shrbená procházela chodbami a potichu, ovšem slyšitelně skuhrala na svá záda a ostatně i zbytek těla.
    Měla všeho dost, ráno musela zařizovat pohřeb psa a teď se musela starat o nějakého starého plesnivého tuláka, který určitě nebožtíka Arga zabil.
    Jenže pohostinnost je pohostinnost a rozkaz je rozkaz.
    Vešla do místnosti, na žebráka se ani nepodívala a začala chystat vodu.
    Klekla a snažila se nedýchat nosem, určitě hrozně smrděl.
    "Nohu," zavelela.
    Noha se natáhla k umyvadlu.
    Nakonec nebyla tak hrozná, nebyla to noha tuláka, spíš námořníka. A pak ta jizva...
    "Dohlédni, aby v jídelně bylo dost šípů," zavelel její pán.

    Závěrečná poznámka: 

    Když se Odysseu vrátil ze své dlouhé pouti domů, jeho služebná a stará chůva Eurykleia byla první člověk, který ho i v jeho převleku poznal. Poznávacím znamením byla jizva na noze, kterou Odyseus kdysi získal na lovu.
    První bytostí, která Odysea na Ithace poznala byl ale jeho pes Argos, který nadšením bohužel zemřel.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Pohřeb na moři

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Po dlouhé době odbočka od antiky.
    30. dubna 1943

    Drabble: 

    Kapitán četl devětatřicátý žalm a díval se do očí vojáka, který nikdy nežil.
    "Hospodine, dej mi poznat, kdy přijde můj konec a kolik dnů je mi vyměřeno, ať vím, kdy ze světa sejdu."
    "Napadlo by tě, že se ze dne na den staneš námořníkem a po své smrti agentem?" zeptal se v duchu kapitán nebožtíka, "jak by se ti líbila snoubenka, kterou jsi nikdy neviděl?"
    "Každý žitím putuje jak přelud..."
    "A ty ze všech nejvíc."
    Již jsem němý, neotevřu ústa, vždyť je to tvé dílo.
    "Snad, jinak je s námi amen," řekl kapitán nahlas a dal povel ke spuštění těla.

    Závěrečná poznámka: 

    Součástí drabblu jsou úryvky z 39. žalmu podle Českého ekumenického překladu. Žalm jsem nevybral já, byl čten během pohřbu.
    Pohřbívaným nebožtíkem byl major William Martin z britského námořnictva, který byl posledního dubnového dne roku 1943 vypuštěn na hladinu z vynořené ponorky.
    Zesnulý měl v kapse informace o plánech západních spojenců provést vylodění v Řecku a na Sardinii a informaci, že sicilské vylodění je jen zástěrka. Kromě toho měl u sebe Martin běžné předměty, doklady, útržky lístků do divadla, fotografii mladé ženy a účtenku z klenotnictví.
    Všechno to ale byla lež, major William Martin nikdy nežil, jeho tělo bylo (pravděpodobně) tělem Glyndwra Michaela, Velšana bez domova, který zemřel v Londýně na otravu fosforem. Michael byl oblečen do námořní uniformy, fotografie na jeho dokladech náležela fyzicky podobnému důstojníkovi tajné služby, fotografie "snoubenky" náležela jedné z úřednic zaměstnané v MI5.
    A to hlavní, informace o plánovaném vylodění v Řecku a na Sardinii byly ve skutečnosti ta zástěrka, která měla odvést pozornost od skutečného vylodění, ke kterému došlo v červenci 1943 právě na Sicílii, která měla být podle Martinových materiálů onou zástěrkou.
    Tělo bylo posláno po proudu do neutrálního Španělska, které, podle očekávání, předalo informace Abwehru a nacisti léčce uvěřili.
    William Martin (i Glyndwr Michael) byli pohřbeni ve Španělsku s plnými vojenskými poctami.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Co jsme zač?

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Čtvrté století před naším letopočtem

    Drabble: 

    Syrové kuře plesklo na mramorovou podlahu.
    "Tohle, tohle že je člověk, Platóne? Dvounohý neopeřenec? Tohle že jsme my? Tohle že jsi ty? Tohle že jsem já? Takových dlouhých řečí o idejích a duchovní podstatě a máš nás všechny za obyčejnou hmotu? K čemu bys byl, kdybys přednášel svá moudra masu?"
    Platón i jeho žáci překvapeně mlčeli. Díogenés si otřel mastné ruce o své cáry a dloubl bosou nohou do kuřete.
    "V tomhle bys hledal původ filozofie a umění? Byl Thalés, zakladatel našeho řemesla tohle? Až se o něm a o tobě bude za staletí učit budeme jen obyčejné kusy masa?"

    Závěrečná poznámka: 

    Drabble zahrnuje jeden z nejznámějších kousků filozofa Díogena, Platónova současníky a odpůrce. Platón měl prý označit člověka jako dvounohé zvíře bez peří, na což měl Díogenés navštívit Platónovu přednášku s mrtvým oškubaným kuřetem a slovy Pohleď, člověk.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Vrba

    Drabble: 

    Jovův příchod doprovázelo zahřmění. Bylo ale neobvykle tiché, skoro stydlivé.
    Harpokratés vstal aby hromovládce přivítal.
    Zeus se zdál zachmuřený, tak Harpokratés odložil úsměv, poklonil se a ukázal k lavičce pod růžovým keřem.
    "Mám potíže, kamaráde."
    Jupiter vyprávěl o vnadných smrtelnicích a smrtelnících, proměnách ve faunu (Fauna prý pozdravuje) a útěcích před manželi a manželkami.
    Harpokratés přikyvoval, lapal po dechu a plácal se do čela v těch nejpřekvapivějších momentech.
    "Už mě to zmáhá. Navíc mám dojem, že Juno něco tuší. Ještěže se aspoň tobě můžu svěřit."
    Harpokratés ukázal nahoru k růžím a pak si přiložil prst na ústa.
    Opodál zaječel páv.

    Závěrečná poznámka: 

    Harpokratés je jeden z méně známých antických bohů. Je méně známý možná i kvůli tomu, že nepochází z Řecka ani Itálie.
    Římané si Harpokrata převzali z Egypta (jako mnoho jiných bohů), ale nepřevzali ho přímo, Harpokratés jim totiž vzniknul někde na cestě.
    Harpokratova podoba (dítě, často s egyptskou korunou, dávající si prst k ústům) totiž představovala staroegyptský hieroglyf pro slovo dítě.
    Vyjádření hieroglyfu dítě sochou mělo symbolizovat egyptského boha Hora (Horus) v jeho dětství (kdy byl rozsekán svým strýcem a později znovu sestaven svou matkou) a protože byl Horus mimo jiné bohem slunce, socha/hieroglyf znamenala například úsvit, počátek jara atd.
    Římané posvátné sošky převzali, nazvali ho Harpokratés, což sice zní řecky, ale je to jen úprava staroegyptského slova Har-pa-khered (v anglické transkripci), které znamená Horus dítě, a podle prstu u úst (občas ale v nose), které už tehdy symbolizovalo mlčení a tajemství.
    Harpokratés měl v mytologii blízko k bohyni lásky, a tak často splývá s Erótem/Kupidem, jsou to ale odlišné postavy. Erós podle jednoho příběhu dal Harpokratovi růži, aby bůžek mlčení zajistil, že se o záletech bohyně lásky nebude dále mluvit. Zavěšená růže se tak stala symbolem tajemství.

    Co se člověk všechno nedozví, když dohledává mýty o mlčení...

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Otázka ceny

    Varování: 

    Násilí

    Drabble: 

    Zvuk křídel se pomalu vzdaloval.
    Prométheus zasténal a hlava mu padla na prsa. Vše co viděl, bylo rudé. Rozšklebená rána na břiše a proudy krve stékající mu po nohou a po skále pod ním.
    "Dobré ráno," zasténal.
    Slunce se zvedlo nad horský obzor. Začal nový den.
    Zpozoroval sloup kouře stoupající k nebi a vzpomněl si na studené noci, na smečky vlků stopující zmatené lidské rodiny, na syrové zrní nezahánějící hlad, na tmu, na neobratné dřevěné nástroje.
    Znovu zasténal bolestí, vzpomněl si na krádež, které se dopustil.
    Hlasitě se rozesmál směrem, kde tušil Olymp.
    Z břicha se mu vylila další krev.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Outěk s outěžkem

    Varování: 

    V drabblu se vyskytují následky Diovy nevěry, která málokdy bývá z té druhé strany dobrovolná. V tomto případě asi ano, ale pro jistotu...

    Drabble: 

    Zafuněl námahou a znovu popohnal jejich loďku vpřed.
    Vlny jimi houpaly a kývaly, občas se studená voda přelila přes okraj lodi. Nebylo to dobré počasí pro platbu, ale museli spěchat. Voda za nimi se totiž zdvihala.
    "Neohlížej se," varoval ji Zeus přes zaťaté zuby a opřel se do vesel.
    "Proč?"
    "Je za námi."
    "Kdo?"
    Bůh neodpověděl. Létó by se zeptala dál, ale právě ji mocně kopla obě dvojčata, která nosila pod srdcem.
    Početí je ale jedna věc a hněv nejvyšší bohyně druhá.
    Přistáli, vystoupili na pláž a sotva stála oběma nohama na souši, ozval se zvuk drceného dřeva.
    "Neohlížej se."

    Závěrečná poznámka: 

    Bohyně Létó je jednou z žen, se kterou nejvyšší řecký bůh podvedl svou manželku Héru. Na rozdíl od ostatních žen se o Létó aspoň trochu postaral, odvezl ji na nově vytvořený ostrov Délos, kde mohla poradit dvojčata, bohyni lovu Artemis a multiboha Apollona.
    Všichni tři zůstali uvězněni na ostrově, protože jej obkličoval nestvůrný had Python (nikoli Monty). Nakonec se Apollonovi povedlo hada zabít a na ostrově pak vznikla jeho svatyně.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Nevím, dál

    Varování: 

    Oidipus, takže incest, násilí na dětech a sebepoškozování.

    Drabble: 

    Dopravní otázka
    Přednost v jízdě má ten, který...?
    a) Jede zprava
    b) Toho druhého urazí, praští bičem a tím vyprovokuje
    c) Po urážce a ráně bičem toho druhého shodí z vozu a zabije.

    Logická otázka
    Kdo chodí ráno po čtyřech, přes den po dvou, večer po třech?
    a) Člověk
    b) Ještěrka
    c) Zeus na lovu smrtelnic proměňující se na zvěř

    Politická otázka
    Příčinou moru v Thébách je to, že máte děti ze svou matkou
    a) Vypíchnete si oči
    b) Investujete do lékařů
    c) Rozvedete se a děti pošlete do lesa, kde jim necháte propíchnout nohy, protože je to rodinná tradice.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Vrána k vráně

    Úvodní poznámka: 

    Rhodos, třetí třetina čtvrtého století před naším letopočtem

    Drabble: 

    Světlo dopadalo na plátno přesně v tom správném úhlu. Perfektní podmínky na práci.
    Plátno ale nebylo dokonale bílé. Přes jeho střed se táhla linka tenká jako vlásek.
    "Kdo to byl?" zeptal se Prótogenés obdivuje řemeslnou dokonalost té jediné čáry.
    "Nějaký Appelés," špitla ustrašeně služka.
    "Hmm, ať přijde," rozhodl malíř.
    Netrvalo to dlouho.
    Prótogenés si konkurenta změřil a pak nonšalantně načrtl druhou čáru pod tu první tak, že se skoro dotýkaly.
    Jeho čára byla dokonale rovná a tenká jako pavučinka.
    Prótogenés podal štětec vyzyvateli. Ten přikývl do neviditelného prostoru mezi čarami přimaloval třetí čáru.
    Prótogenés natáhl k mladíkovi ruku. "Budeme přátelé."

    Závěrečná poznámka: 

    Drabble je převyprávěním historky Plinia staršího, který zmiňuje dva malíře, Appela a Prótogena, současníky Alexandra Velikého, kteří začínali jako soupeři, nakonec se z nich ale díky podobnému srovnání sil stali přátelé a spolupracovníci.
    Oba jsou hodnoceni jako nejlepší malíři antiky a jak už to tak chodí, žádný jejich obraz se nám nezachoval.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Spread your wings

    Drabble: 

    Moře bylo dokonale modré a dokonale klidné, vítr něžně čechral chomáčky pěny na vrcholcích vln, které se staly odrazem obláčků.
    "Víš jak na to?" zeptal se otec syna.
    "Vím," odpověděl syn a protáhl si ramena. Spolu s nimi se zavlnilo bílé peří přilepené voskem.
    "Ani vysoko, ani nízko. Nesmí tě smést vlny, nesmí tě spálit slunce," zopakoval stejně otec.
    Íkaros obrátil oči v sloup. Daidalos znal svého syna, věděl, že je příliš sebevědomý, ale věřil v jeho rozum.
    Vykročili do neznáma, nespadli do vln, vzlétli..
    Íkaros se protáčel, plachtil, spouštěl a zvedal.
    "Létá krásně," pomyslel si Daidalos, "dobře to dopadne."

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Tvůrčí blok

    Úvodní poznámka: 

    Můj první drabble napsaný v cizině! Proto je to tak pozdě není to proto, že bych doteď seděl u vína.

    Drabble: 

    "Zahraj něco."
    Snědé prsty pohladily loutnové struny, vyloudili z nich několik libých tónů jež rozechvěly vzduch pod těžkými stanovými celtami.
    "Je to hezké, ale to už znám. Zahraj něco nového."
    Patrokles soustředěním svraštil obočí, sáhl do strun, ale...
    "Nejde to," povzdechl si.
    "Co se děje?" Achilles vstal z polního lůžka, přišel ke svému milenci a pohladil ho po vlasech. Patrokles si chvíli vychutnával jeho doteky, ale pak se odtáhl.
    "Nejde to."
    "Proč ne?"
    "Protože se nemůžu soustředit. Vždy, když jsi venku a válčíš, trnu tady a nevím, jestli se vrátíš zdravý, zmrzačený, nebo vůbec. Jak takhle můžu skládat?"
    Achilles mlčel.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Ryba a host

    Drabble: 

    "A kdo jsi ty, abys nás odsud vyhazoval?" zavolal na žebráka ten nejhlučnější z nich.
    Vypil toho nejen za ten večer už hodně, chiton na jeho hrudi měl barvu bouřlivého moře.
    Žebrák mu neodpověděl, jen zamručel námahou, jak se snažil ohnout lučiště.
    "No, kdo jsi, špíno!" zařval ožrala. "Mlčíš? Tak já ti řeknu, kdo jsem já, jsem Antinóos a už brzy budu králem, až si mě královna vybere."
    "Nebudeš," procedil žebrák skrz zuby zaťaté námahou.
    "Co jsi řekl?" Hozená stolička se rozbila o zeď vedle žebrákovy hlavy.
    Tětiva našla své místo v drážce.
    Nepoznaný král vystřelil poprvé. Zatím do terče.

    Závěrečná poznámka: 

    Já tak hrozně nerad opakuju náměty, ale prostě jsem nic lepšího nevymyslel.

    Jak je známo z příběhu o Odysseově putování, tak zatímco si Odysseus deset let užíval válčení a pak dalších deset bloudil mezi průšvihy a sexy čarodějnicemi, jeho manželka Penelopa zůstala doma v jejich domě obleženém nápadníky, kteří zneužívali řecká pravidla pohostinnosti vyjídáním a vypíjením Odysseovy domácnosti. Dokonce plánovali i vraždu jeho syna Télemacha.
    Když se Odysseus (nejprve přestrojen) vrátil domů, prokázal svou fyzickou zdatnost nejprve střelbou z luku a následně krveprolitím.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Jak na Mařenu

    Varování: 

    Vyskytuje se tam neobratný pokus o sexuální podtext, ale (na fandom) výjimečně bez incestu a násilí.

    Drabble: 

    Tichými větvemi pronikalo měkké, zlatavé světlo zapadajícího slunce. Její dlaň byla teplá a pevná.
    "Budeme tu mít klid. Stromy nemají oči."
    Hippomenés oči měl a dovolil si rychlý pohled.
    Byla pevná a dokonale kulatá, chápal, jak těžké bylo nedívat se na ně.
    Atalanta volnou rukou vyhodila jedno zlaté jablko vysoko do vzduchu a bez dívání ho chytila.
    "To bylo mazané," uznala.
    Představoval si, že ji mužně přitiskne ke stromu a vášnivě zlíbá, ale místo toho hned ucítil kůru na svých zádech a její jazyk v ústech.
    Když do něj zaťala své nehty, vykřikl a nebyl to tak docela lidský křik.

    Závěrečná poznámka: 

    Atalanta je jedna z mála hrdinek řeckých bájí, která je proslulá svou fyzickou zdatností. Jako bojovnice a válečnice se účastnila mnoha hrdinských výprav, plula například na Argu a podílela se na lovu kalydónského kance.
    Jak to v lidových příbězích bývá, čekal ji sňatek, vymínila si ale, že si nevezme nikoho, kdo ji nedokáže porazit v běhu a protože byla nejrychlejší a nejsilnější, nikdo to nedokázal.
    Zatoužil po ní ale mladý Hippomenés, který Atalantu znal z výše uvedeného lovu. Věděl, že fyzicky Atalantě nestačí, a tak se s dopomocí bohyně lásky a krásy Afrodity (která se snažila lidi tlačit k porušení celibátu) uchýlil ke lsti. Během závodu rozhazoval zlatá jablka a Atalanta vždy odběhla zdálky, aby je posbírala.
    Jestli je sbírala kvůli tomu, že si myslela, že Hippomena stejně porazí, nebo prostě nebyla nejchytřejší tužka v penále, už mytologie neříká.
    Oba běžci se vzdali, ale jejich manželství neskončilo docela šťastně, za pohlavní styk v posvátném lese byli oba proměněni božstvem, kterému les náležel, ve lvy.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Alarm

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Po čtyřech letech se vracím na kapitol ve dne 18. července 387 před naším letopočtem. Nebo v roce 367 od založení Města, které je právě v závažném ohrožení.
    Přesně čtyři roky starý drabble z téže noci, ale z druhé strany.

    Drabble: 

    Po sedmi měsících obléhání přestal myslet na zelené stráně domova.
    Po sedmi měsících obléhání myslel na to, jak rád by tuto suchou zem zalil krví. A připravil o zlato.
    Sám krvácel, údy měl odřené o skálu.
    Stál před chrámem. Opíral se o něj strážný. Nevzbudil se a nevzbudí.
    Gal vběhl dovnitř, pohlédl do očí bohyně.
    Do uší se mu zaryl jekot tlusté chrámové husy.
    Ptáka umlčel, ale Římani v chrámu rozezněli varhany a trubky a svolali se do zbraně.
    Po mnoha ranách myslel na to, jak nenávidí drůbež.
    Netušil, že mu zadostiučinění přinese světec, který jeho krajany seznámí s Bohem.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Voda a olej

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    S předchozím drabblem Voda a olej nesouvisí.
    Nikomédie 22. května 327 našeho letopočtu.

    Drabble: 

    „Eusebie, je čas,“ zavolal udýchaný voják stojící ve dveřích, která otevřel hned po
    zaklepání.
    „Už?“ Bylo to mnohem dřív, než čekal. Rychle vstal z klekátka, sebral všechno, co
    potřeboval, pak se vrátil pro berlu a nechal se vést vojákem skrz ulice města.
    Obvykle tu byl klid, ale zdá se, že zpráva o nadcházejícím císařově skonu se šířila rychle.
    Proklusali houstnoucím davem až k dobře střeženému domu. Čí život teď chtějí chránit?
    Stoupl si nad lože s konstantinem a udělal křížek na čele studeném potem.
    „Přijímáš Ježíše Krista za svého spasitele?“
    „Ano.“
    Za chvíli bylo po všem. Po něm.
    „Přineste olej.“

    Závěrečná poznámka: 

    Císař Konstantin Veliký nejprve vydal edikt, který v Římské říši uzákonil náboženskou svobodu a následně navrátil křesťanské církvi veškeré zabavené majetky.
    Sám se ale nechal pokřtít (ač se dřív za křesťana prohlašoval) až na smrtelné posteli, prý aby se tak zbavil maximálního množství hříchů. Poslední pomazání moglo hned následovat.

    Děkuji pořadatelkám, hodnotitelům i čtenářům za další skvělý ročník.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Zeus samotřetí

    Drabble: 

    Dia bolela hlava. Slovo bolela ale nestačí.
    Bylo mu tak, že ani neměl chuť na sex. Pokud znáte řeckou mytologii, tak vám to jako vysvětlení stačí.
    Nakonec Héra nesnesla jeho skuhrání, a tak ho přesvědčila, aby zašel za doktorem.
    Apollón mu proklepal čelo.
    Zeus zařval. Zahřmělo.
    "Budeš mít dítě, tati."
    "Cože?"
    "Máš v hlavě děcko. Mysli na něco hezkého, ať je zdravé."
    Zeus poslechl. Několik měsíců byl na lidi i bohy hodný a těšil se.
    Když termín nadešel, z císařského řezu provedeného Héfaistovou sekerou se vynořilo kopí, které Dia tak píchalo, přilba, která ho tak tlačila a nakonec dceruška Athéna.

    Závěrečná poznámka: 

    Bohyně války a moudrosti Athéna byla dcerou boha Dia. Ten měl mimo jiné poměr s její matkou, nymfou Metis. Protože proroctví řeklo, že potomci Dia a Métis by překonali otce i matku v moudrosti a Métis už tak byla zatraceně moudrá, rozhodl se Zeus pro poněkud netradiční přístup k antikoncepci a krátce po styku Métis proměnil v mouchu a snědl.
    Métis si to nenechala líbit a tak v Diově těle porodila Athénu a zatímco děvčátko rostlo, vyrobila jí stále uvnitř Diova těla její zbraně i zbroj.
    Když Athéna v Métitině těle dostatečně vyrostla, byla skutečně zrozena rozseknutím Diovy hlavy sekerou.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Pozor na to, co si přeješ

    Drabble: 

    Hrála líbezná hudba, na leštěných dubových stolech se vršila lahodná jídla, ovoce z východu, jemně i silně kořeněná masa a voňavá vína.
    Mezi stoly se ladně pohybovaly tanečnice a vrhaly směrem k sedícímu králi svůdné pohledy zpod nalíčených víček.
    Král se mračil.
    Když hostina skončila, sebral odvahu a vladaře oslovil.
    "Co se ti na večer nelíbilo? Já mít to, co máš ty, radoval bych se."
    Král mu otcovsky položil ruku na rameno.
    "Zítra budeš sedět na mém místě."
    Druhý den vše vypadalo podobně, hudba, nábytek, jídlo, víno i dívky.
    Jen s tím mečem zavěšeným nad hlavou si to Damokles neužil.

    Závěrečná poznámka: 

    Anekdota o Damoklově meči vypráví o dvořanovi u sicilského krále Dionysia, který nechápal, proč si král neužívá všechny ty světské požitky, které má k dispozici. Aby mohl Damokles pochopit, že s mocí přichází i zodpovědnost, nechal ho král posadit se na svůj trůn, ale nad křeslo zavěsil meč na tenounké koňské žíni, aby Damokles věděl, že o moc i o život může kdykoli snadno přijít.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Voda a olej

    Drabble: 

    "Voda! Máme vodu!" volal na celou agoru občan zatím ještě nepojmenovaného města.
    "Bohové vyslyšeli naši prosbu!" radoval se další.
    "To byl mocný a laskavý bůh Poseidon," vysvětlil bůh převlečený za smrtelníka, "myslím, že bychom mu měli postavit chrám a často mu obětovat."
    "Nejdřív tu vodu ochutnejte," zamumlala si pod nalepené vousy Athéna, "koneckonců je to bůh moří."
    "Fuj. Je slaná." První, kdo nový pramen ochutnal, vodu vyplivl na zem.
    "Podívejte se, co je to za strom?" naoko se zeptala převlečená Athéna.
    "Olivy!" zavolal smrtelník, "můžeme lisovat olej, stavět lodě!"
    "Lodě budete potřebovat," zabrblal Poseidon a mořská hladina se začala zvedat.

    Závěrečná poznámka: 

    Drabble převypráví mýtus o založení města Athén. O patronát města se ucházeli dva bohové, bůh moří, který si chtěl město naklonit poskytnutím pramene, a Athéna, která městu dala olivové háje, zdroj oleje a dřeva.
    Protože byl pramen darovaný bohem moří slaný, Athéňané si zvolili... no víte jak.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Pokrok

    Drabble: 

    Vrrrrrrrrr Cvak Vrrrrrrrrrr
    Píseň pokroku hrála svou monotónní melodii. Od té doby, co si sehnaly spřádací kolovrat, šla jim práce rychleji.
    "Narodí se králi, ale své království si bude muset dobýt," vyčetla z vláken Klóthó.
    "Půjde za svého bratra do války, obětuje vlastní dceru. Zabíjení příbuzných mají v rodině," navázala Lachesis.
    "Zavraždí ho manželka," odsekla Atropos.
    Hotovo.
    Klóthé nasadila nové vlákno.
    "Narodí se jako syn krále, ale bude vyhnán."
    "Zabije svou matku. Prolévání krve své krve mají v krvi. Bude ho pronásledovat osud, ale očistí se a vybojuje si své království zpátky."
    "Bude mít štěstí," řekla Neodvratná a ustřihla nit.

    Závěrečná poznámka: 

    Cestu života postav z řecké mytologie měly na starosti tři ženy, Řeky nazývané moirai, obdoby našich sudiček. Lidské osudy byly znázorněny jako spřádané vlákno. První moira, Klóthó (předoucí) vlákno začala a určovala okolnosti lidského zrození. Průběh života udávala Lachesis (udělující>/i>) a poslední, Atropos (neodvratná) rozstřihnutím nitě rozhodovala o smrti.

    V drabblu moiry zpracovávají osud mykénského krále Agamemnóna, známého z trójské války, a potom jeho syna Oresta, titulní postavy Eurípidovy tragédie.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Tvář pro veřejnost

    Fandom: 
    Drabble: 

    "Do Hádu, kdyby se pořád nehýbal!" řval vzteky uvnitř své lebky. Nahlas ovšem nemohl říct nic. Císaři, tedy prvnímu občanovi, se nenadává.
    Na druhé straně si nemohl při tesání do kamene dovolit chybu.
    Zobrazovaná hlava se na chvíli zastavila a sochařova palička několikrát zazvonila na dlátě.
    Z hlubin kamene se vynořily jemně zvlněné vlasy. Dalších pár úderů porodilo orlí nos, hrdou bradu a kulaté obloučky uší.
    Nezbývalo než postavit hlavu na mužná ramena a silnou hruď.
    Zapadlá císařská očka mezi odstátýma ušima a pod srostlým obočím se na něj podívala, zatímco bota na tlusté podrážce netrpělivě zaklepala o zem.
    "Hotovo?"

    Závěrečná poznámka: 

    Římská republika měla staletí dlouhou tradici tzv. veristických portrétů, sochaři cíleně zobrazovali lidi tak, jak opravdu vypadali. Cílem této poctivosti snad bylo, aby se v posmrtném životě mohli zemřelí potkat se svými předky a poznat se s nimi.
    To například Řekové nedělali, Řekům šlo po většinu dějin zobrazit ideje lidí, jejich nejlepší možné podoby, realismus nebyl podstatný.
    Římský přístup se ale změnil s koncem republiky, podobizny císařů, nejnápadnější je to u Augusta, se tak s jejich písemným popisem scházejí jen malinko.

  • Obrázek uživatele Šmelda

    Tři šestky

    Fandom: 
    Drabble: 

    Při psaní měl hlavu plnou obrazů. Obrazů hrůzy a krve. Obrazů lámaných pečetí a sedmihlavých draků.
    Odložil pero, protože se mu třásly ruce.
    Vzpomněl si na vyprávění o lvech trhajících věrné pro zábavu pohanů a o císaři, který to nařídil.
    Pomodlil se a vrátil pero k papyru.
    Zde je zapotřebí moudrosti. Kdo tomu rozumí...
    "Já teda ne," pomyslel si a pokračoval ve psaní.
    ...ať spočte číslo té šelmy, neboť je to číslo člověka. To číslo je...
    Kolik říkal, že to bylo? Šest set šestnáct, nebo šest set šestašedesát?
    "To druhé se bude ostatním lépe pamatovat," rozhodl se a zapsal ho.

    Závěrečná poznámka: 

    Součástí drabblu je osmnáctý verš třinácté kapitoly Zjevení svatého Jana, kde se objevuje (ne)populární číslovka šest set šedesát šest. Ovšem v některých starších verzích Apokalypsy je místo ní číslovka šest set šestnáct.
    Kvůli počtu slov jsem se rozhodl pro překlad pro 21. století, protože Kralická, kterou mám doma, to má na moc slov.
    Nejčastější interpretací té číslice je, že se jedná o gematrii, hledání skrytého významu ve slovech zapsaných hebrejskou abecedou. Starověké hebrejské písmo nemělo specifické znaky pro zápis číselných hodnot, a tak se číselné údaje zapisovávaly pomocí písmen. Alef, první písmeno, znamenalo 1, bet, druhé písmeno bylo 2, jedenácté písmeno kaf bylo 20 atd.
    Jméno a titul císaře Nerona Nro Qsr můžeme sečíst takto:
    Nun (50) + Reš (200) + Vav* (6) + Qof (100) + Samech (60) + Reš (200) = 616.
    Řecká verze jména Nero, Neron**, by se zapisovala s jedním nunem navíc, výsledek by tak byl 666.
    Háček je v tom, že v době vzniku Zjevení byl císař Nero po smrti, i když je pravda, že se často věřilo, že se jen někde ukrývá a chystá se zpět uchvátit moc.

    *Vav se mimo jiné používá pro zápis samohlásek o a u.
    ** Při latinském skloňování Neronova jména se taky přidává n.

    Podobný princip používají neonacisti, kdy za číslo 88 ukrývají pozdrav Heil Hitler, neboť H je osmé písmeno abecedy. Využívají se pak různé další objekty, které s číslem 88 souvisejí, dokonce třeba planeta Merkur, jejíž oběžná doba je (skoro) osmaosmdesát dní.

Stránky

-A A +A